Murale nikogo już nie dziwią. Na dobre zadomowiły się na ścianach budynków miejskich. Z pewnością uatrakcyjniają one architekturę zabudowy, zawsze budzą zainteresowanie pieszych i użytkowników pojazdów. Zazwyczaj twórcy murali odwołują się w nich do tematyki patriotycznej albo do przekazu reklamowego. Czasem też mural wygląda jako artystyczne graffiti, wykonane z finezją i dopracowane w najmniejszym szczególe.
Szczególne walory muralu ściennego
Murale, które wymagają dużego nakładu pracy i zaangażowania, wykonywane są ręcznie według przyjętego projektu. Mural ma niepowtarzalny charakter, naznaczony indywidualnym wkładem artysty, któremu zależy, aby oddać w ręce zleceniodawcy dzieło oryginalne i poruszające wyobraźnię. Bardzo często murale są tak planowane, aby treść przekazu korespondowała z miejscem, w którym zlokalizowany jest budynek. Mural musi być również widoczny, nie może być umieszczony w miejscu zadrzewionym tylko na ścianie frontowej budynku.
Wyróżnia się wiele rodzajów murali ściennych: artystyczne, reklamowe, grafiki ścienne oraz projekty specjalne. Mural nie powstaje od razu na ścianie budynku, nie jest dziełem stricte spontanicznym jak wielkomiejskie graffiti. Artyści w pierwszej kolejności wykonują szkic na ścianie, opierając się na uprzednio przygotowanym przez grafików projekcie. W przekładaniu projektu na ścianę korzysta się z siatki, pomocnej w dzieleniu projektu na mniejsze fragmenty, oraz projektora. Im więcej detali do namalowania, tym trudniejszy do zrealizowania mural. Proces powstawania muralu jest czasochłonny. Wszystko jednak zależy od ilości detali, które muszą znaleźć się na ścianie budynku.
Mural reklamowy – artystyczna forma przekazu
Pojawienie się muralu w architekturze miasta miało swoje skutki w świecie reklamy. Firmy zamawiające takie malowidło na ścianie zaczęły zastępować nim wielkopowierzchniowe billboardy i plakaty. Taka sytuacja ma miejsce od prawie dziesięciu lat. Duże zasługi w artystycznym malowaniu reklam na ścianach budynków zdobyło sobie Good Looking Studio, pionier i lider w działalności tego rodzaju na kontynencie europejskim. Firma posiada bardzo duże doświadczenie w wykonywaniu murali reklamowych, realizuje kilkanaście projektów w tym samym czasie w kilku krajach. Good Looking Studio zdobyło sobie zaufanie wielu renomowanych firm o zasięgu światowym. W największych miastach Polski spotkać można murale wykonane właśnie przez zespół profesjonalistów z Warszawy.
Mural pełni wiele funkcji, nie tylko dekoracyjną i informacyjną, ale stanowi również reklamę danego produktu czy usługi. Taka reklama out-doorowa musi być umieszczona w szczególnym miejscu, najczęściej w centralnym punkcie miasta. Przekaz reklamowy umieszczony na ścianie budynku, podany w sposób artystyczny, jest o wiele bardziej interesujący dla klienta, niż treści zawarte na billboardach i plakatach. Połączenie reklamy z finezją artystyczną, jaką daje mural, to często klucz do sukcesu biznesowego.